Visie

Visieverslag drama

 

Drama op de basisschool

Ik ben een groot voorstander van spelenderwijs leren. Dit is ook een van de redenen waarom ik voor de onderbouw heb gekozen: in de bovenbouw zie je dit vaak te weinig terug.

Omdat drama ook spelend leert, heb ik voor deze minor gekozen.

Daarnaast vind ik dat er te weinig bewogen wordt op school en met actieve drama lessen als aanvulling op het bewegingsonderwijs programma, zouden leerlingen al dubbel zo veel bewegen in een week.

Een andere reden waarom het belangrijk is om wél drama te geven is dat het een sterke invloed heeft op de sociale ontwikkeling van leerlingen (Eva, 2012).

Daarnaast kan het ook bijdragen aan het sociale klimaat in de klas, of terwijl: de groepsvorming (Eva, 2012). Zelf heb ik ervaren dat om leerlingen te laten leren een goed klassenklimaat van essentieel belang is. Door drama hiervoor in te zetten sla je dus twee vliegen in één klap: De leerlingen werken onbewust op een leuke manier aan zichzelf en daarnaast wordt de groep ook nog eens hechter.

Nog een goede reden om drama in de klas te gebruiken, is dat het creativiteit prikkelt (SLO, 2015). Uit onderzoek is namelijk gebleken dat kinderen tegenwoordig minder creatief zijn dan vroeger (Siennot, 2011). En dat terwijl creativiteit juist zo belangrijk is! Het zorgt namelijk voor drie dingen:

  • kritisch leert denken;
  • goed leert samenwerken;
  • vrijheid en autonomie geeft. (Biesta, 2014)

Kortom heb ik hierboven opgesomd waarom drama belangrijk is. Dat het belangrijk is, mag na dit stukje betoog duidelijk zijn, dus dat rond ik hierbij af.

 

De tweede vraag waar ik mijn opinie graag over wil delen, is de vraag: Hoe zou drama aangeboden moeten worden op de basisschool?

Drama is een van de vakken die als het even kan als eerste weggelaten wordt. Dit komt vaak doordat er te weinig kennis over is, dat het de klas te druk maakt of omdat het simpelweg niet hoeft (Obbink, 2012). Ik kan hier enigszins bij, want zoals ik zelf ook al aangaf, krijgen we er weinig handvaten voor vanuit de pabo. Daarnaast is het geven van ‘losse vakken’ een beetje uit de mode aan het raken. En dat is een goed aanknopingspunt om juist wél drama te gaan geven.

Tegenwoordig proberen veel scholen namelijk vakoverstijgend les te geven, waardoor meerdere vakken met elkaar geïntegreerd worden. Op deze manier maak je de lessen betekenisvoller en werk je tegelijkertijd aan meerdere vakken en doelen (Marita, 2016).

Door drama te integreren bij het zogeheten ‘thematisch werken’ is de drempel een stuk lager voor leerkracht en leerling, want het is al redelijk ingekaderd. In vergelijking met eerst hoef je nou namelijk niet na te denken over vragen als: waarover doe ik een drama les? Of gaat dit niet ten koste van andere vakken?

Bij thematisch werken staat al een onderwerp centraal en hier kun je dus een dramaoefening bij bedenken of uitzoeken. Daarnaast gaat het waarschijnlijk niet ten koste van andere vakken, omdat je vakoverstijgend werkt.

Mijn rol als leerkracht

Zoals je wel aan mijn betoog kunt merken, vind ik het belangrijk dat drama (en de andere kunstvakken) genoeg aandacht krijgen in het onderwijsprogramma. Natuurlijk heb ik gedurende de minor zitten nadenken wat ik er nou zelf later mee wil in de klas en daar heb ik een beeld van geschetst:

Ik ben iemand die altijd op zoek is naar het nieuwste van het nieuwste en rondom onderwijs is dit niet anders. Zo wil ik later proberen om zo veel mogelijk thematisch te werken. Door rond één thema te werken kun je drama makkelijker inzetten. Als het over een bepaalde tijd uit de geschiedenis gaat, zou je het kunnen introduceren door hier alleen, of met collega’s een klein stukje over uit te spelen. Van de andere kant zou je de leerlingen aan het einde van een project hun opgedane kennis laten presenteren aan de hand van een stukje toneel. Zo heb ik op mijn vorige stageschool thematisch gewerkt rondom het thema ‘de middeleeuwen’. De groepjes hadden als eindopdracht om op een spelende manier een weergaven te maken van het leven in die tijd.  Als resultaat kwamen er prachtige films en toneelstukken uit. Het beste hieraan was dat de kinderen het zelf super motiverend vonden en dat ze tegelijkertijd ontzettend veel leerden.

Daarnaast ben ik van plan om veel drama in te zetten in het begin van het jaar. Drama kan een positief groepsklimaat bevorderen en dit is essentieel voor de leerlingen om te kunnen leren (Eva, 2012).

Ook ben ik van plan om drama spellen in te zetten als energizers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat energizers een positief effect hebben op de concentratie van leerlingen en op een positief klassenklimaat (Hermanides, 2007). Daarnaast zijn deze kleine spelletjes/activiteiten gewoon erg leuk om te doen.

Kortom: ik ben van plan om later op veel verschillende manieren drama terug te laten komen in mijn onderwijs. Dit heeft veel achterliggende redenen, zoals je hierboven kunt lezen. Toch zijn dat niet mijn belangrijkste drijfveren om drama te geven. Ik geef namelijk echt les vanuit mijn gevoel en ik vind drama gewoon heel erg leuk. Ik hoop met mijn motivatie en enthousiasme ervoor te zorgen dat de leerlingen drama niet meer zien als iets ‘sufs’, maar iets waar ze naar uitkijken om weer eens te mogen doen.

 

Bibliografie

Biesta, G. (2014). The beautiful risk of education. Leiden: Taylor & Francis Ltd.

Eva. (2012, november 6). Drama? Vijf redenen waarom je er vooral niet aan moet beginnen. (artikel). Opgehaald van Drama online: https://dramaonline.nl/drama-vijf-redenen-waarom/

Hermanides, E. (2007, april 18). Met een energizer pep je de klas weer op. Opgehaald van Trouw: https://www.trouw.nl/home/met-een-energizer-pep-je-de-klas-weer-op~aa2d4da9/

Marita. (2016, februari 6). Thematisch werken met 21th Century Skills. Opgehaald van digitaal speciaal: https://www.digitaalspeciaal.nl/thematisch-werken-met-21th-century-skills/

Obbink, H. (2012, juni 29). Cultuur heeft te weinig prioriteit, constateren adviesraden. Opgehaald van Trouw: https://www.trouw.nl/home/scholen-moeten-meer-over-kunst-nadenken~a0aba77b/

Siennot, M. (2011, augustus 16). kinderen minder creatief dan vroeger. Opgehaald van Het kan wel: https://www.hetkanwel.net/2011/08/16/kinderen-minder-creatief-dan-vroeger/

SLO. (2015, mei 5). Drama. Opgehaald van SLO Leerplankader kunstzinnige oriëntatie: http://kunstzinnigeorientatie.slo.nl/leerlijnen/kunstzinnige-vakdisciplines-en-cultureel-erfgoed/drama

 

 

Leave a comment